Friday, February 20, 2009

Public Figure Eps. 3

Lepas tu, kitorang ronda-ronda la lagi. Tibe-tibe je Ijal keluarkan sesuatu dari beg dia. Huh? Komik? Bila mase pulak dia beli?
"Bila mase pulak kau beli komik ni? Aku tak nampak pun kau beli tadi." tanya Acap.
"Siape kata aku beli..." Ijal tersenyum. Menampakkan giginya yang kuning sebab join kitorang merokok.
"Kau curi?" Andi excited. Over betul mamat ni! Nak belajar la tu. Ish, tak insaf-insaf kawan-kawan aku ni.
"Tengok kakilah." jawab Ijal. Ah? Apa kena mengena curi dengan kaki? Pelik betul budak-budak ni.
"Padan la diam je tadi." kata Kimo. Aku pulak, diam je...
Lepas tu, kitorang pun masuk kedai-kedai lain yang ade kat situ. Kedai CD pun kitorang masuk jugak. Saje tengok-tengok CD.
"Eh, cerita ni macam best je." kata Acap.
"Acap, kau buta ke. Tak nampak ke dia tulis 18sx?" Kimo mencelah.
"Eleh! Macam tak biase pulak." nakal betul budak-budak ni. (hehe..same macam aku!)
"Erm..Ni album penyanyi kesukaan kau ni Acap, Jason Mraz.." aku menegur Acap.
"Hah? Sejak bile pulak aku minat si Jason Mraz ni?" Acap membantah. Ish, emosi betul budak ni!
"Ooh...kau minat Jesse McCartney kan?" Aku masih mencuba.
"Mana ade! Aku minat Chris Brown la!" Ha? Jauhnye Jason Mraz dengan Chris Brown. Mana la aku dapat idea name Jason Mraz dengan Jesse McCartney tu! Ish...Memalukan betul.
Tibe-tibe aku ternampak...Andi nak masukkan CD ke dalam beg dia. Erm..Da mula la tu...
"Oi!!" penjaga kedai tu menjerit. Alamak! Kantoi! CD terus terlepas dari tangan Andi. Tapi bukan jatuh ke lantai tapi jatuh ke dalam beg Andi. Fuyooh!
"Cabut!!" jerit Andi. Kitorang ape lagi, cabut la. Aku rasa masa tu aku dah kalahkan Usain Bolt. Aku pecut habis. Diorang pun same jugak.
"Jangan lari!" Pak Cik tu masih lagi menjerit. Kitorang pulak masih lagi berlari.
Oit! Letih betul aku berlari. Akhirnya, kami pun bertapa di sesuatu tempat..(Ceh! Ayat masyuk!) Kitorang sembunyi kat..ah..urm.. aku sendiri pun tak tau kat mane..Macam belakang kedai je.
"Nasib baik Pak Cik tu tak dapat jejak kita." Andi mengeluh lega.
"Dia tu terlalu tua untuk berlari..Kalau acara 100 meter pun belum tentu lepas." Kata Ijal pulak. Mentang-mentanglah dia tu atlet sekolah, nak cakap banyak pulak.
"Kau ni cepat sangatlah, Andi. Kau kena belajar dengan expert ni." Acap merujuk kepada Ijal..(Eleh! bangga la tu!)
"Tapi sekurang-kurangnya aku dapat jugak." Dia tunujk CD 'James Bond' yang dia berjaya rembat. Alamak! James Bond zaman 60-an da...!! Ish budak ni..Kata je orang kaya (Oopss..anak orang kaya.) tapi tetap nak rembat jugak.
"Ini cerita zaman bila?! Sekarang ni da zaman milenium..Haha.." Kimo ketawakan Andi. Tapi seriously, mungkin inilah balasannya. Andi ni pun bengap jugak. Asal la dia tak tengok CD ape yang dia nak ambil. Pilihlah yang best-best sikit.
Hhmm...Nasib baiklah tak ade security kat situ. Kalau tak...(Aku tak sanggup bayangkan.) Ah...Nak bayangkan jugak! Kena tangkap, pergi Balai, panggil parents, kantoi sebab mencuri dan ponteng, kena leter, tak boleh lepak lagi. Aaarrrgghhh!!
Bersambung...

No comments:

Post a Comment