Sunday, February 8, 2009

Public Figure Eps. 2

Dan kisah pun bermula...
Kitorang semua baru lepas salin baju sebab nak lepak kat shopping complex.(ponteng) Aku yang terlebih macho ni pakai baju hitam dengan corak yang aku sendiri pun tak faham. Seluar, seluar tiga suku (3/4).
Acap pulak pakai T-shirt MU dia tu. Merah konon! Tapi, cantik la jugak. Nasib baik aku pun penyokong MU. Dia pakai seluar tiga suku same macam aku cume warna je berbeza. Aku punya warna grey 'malah' dia punya pulak warna hitam. (tatabahasa hancur da..!!)
Andi ngan sweater hitam dia tu. Tambah pulak dengan topi dia. Macho habis! Dia pulak pakai seluar tiga suku bercorak ala-ala scottish. Merah hitam. Huh! terpengaruh sangat dengan budaya barat tu. (ala, berlagak alim. Aku pun pakai seluar pendek jugak!)
Kimo ni sopan sikit. Seluar jeans panjang. Baik. Eleh! Baik-baik pun ponteng jugak. Tapi tak apelah sebab dia cemerlang. Pengawas lagi. Tapi, jambu la siot! Dia pakai baju warna pink! Haha..
Ijal, sorang lagi member aku yang satu kepala ngan aku. Gile-gile! T-shirt gambar tengkorak. hah, tak bermoral sungguh! Lagi menambahkan tak bermoralnye dia, dia pakai seluar tiga suku tu jugak. Astarfirullahhal'azim, ish, ish! (ceh! memang tak sedar diri betul..)
Kitorang jalan-jalan la kat situ. Kitorang nak tengok wayang. Tapi itu bukan la agenda utama. So, kitorang jalan-jalan la dulu. Kitorang pun masuk la ke sebuah kedai magazine.
Kitorang belek satu per satu majalah dan komik kat kedai tu. Tak adelah lama sangat. Cume dalam sejam dua je. Siap boleh duduk bersila baca komik lagi! Dasyat-dasyat.
"Tak sekolah ke?" tibe-tibe je Pak Cik Bangla (tuan punya kedai) tu tegur kitorang.
"Kitorang sekolah sesi petang." Acap cover line. Pandai sungguh menipu. Esh, apa nak jadi budak-budak zaman sekarang ni?
"Nak beli ke tak nak?" tajam giler dia merenung kitorang. Pontianak Harum Sundal Malam pun takut.
"Tak la Aci. Kitorang da khatam pun semua komik-komik ni." balas Andi selamba.
"Mana boleh! Baca dah sejam, memang la da habis baca. Saya tak kira. Sebelum awak semua keluar, kena beli sesuatu dulu." amboi! Garangnya Pak Cik Bangla ni.
"Ok la..Gula-gula lima biji, ye." kata aku. Saje nak tengok Pak Cik yang sudah sedia hangus ni terbakar.
"Hah? Gula-gula saja?" Dah nak sampai boiling point da ni..
"Ye la...Tadi u cakap kena beli sesuatu. Gula-gula pun ok la." Kimo membela aku. Perdebatan hebat ni..kita tengok siapa yang menang.
"Ok la, ok la." akhirnya Pak Cik tu mengaku kalah juga..Dia pun bagi la lima bijik gula-gula tu. Tinggal tunggu bayar je.
"Alamak! Aku tak ade duit kecik la.." Ijal bagi alasan.
"Syiling aku nak buat tambang la nanti." aku pun nak mengelak jugak. Biar diorang je yang keluar duit.
"Aku lagilah pokai!" Acap pun dua kali lima je.
"Aku...Aku tak bersalah." Kimo tergagap-gagap nak mencari alasan. Sekarang ni tinggal Andi sorang je..Semua orang pandang dia.
"Apa?" dia tanya. "Ye la. 50 sen kan? Nah." dia bagi sekeping syiling 50 sen. Ceh! Mentang-mentanglah dia yang paling kaya!
Bersambung...

1 comment:

  1. ces!!pontenng skoolah plak budak2 nih!!ermh..jalan citer yang sgt menarik..ader sambungan agi ker wahai en penulis?

    ReplyDelete